S.O.S. sa podieľa na projekte Mobilita ako forma európskeho občianstva

16.03.2013 Poprad

Poprad 16. marca (TASR) - Hoci právo na voľný pohyb osôb a tovaru v rámci jednotného trhu Európskej únie (EÚ) patria medzi hlavné výhody členstva v únii, systém a objem dopravy s nimi súvisiacej nie je podľa Európskej komisie v súčasnom stave naďalej udržateľný. „Preto spolu s ďalšími siedmimi partnermi spúšťame projekt Mobilita ako forma Európskeho občianstva, s cieľom zefektívniť ochranu práv pasažierov zapojením všetkých relevantných inštitúcií na národnej úrovni. Bez nich totiž nič nedosiahneme ani na našej a už tobôž nie na EÚ,” uviedol predseda Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad Michal Fáber.
Cieľom projektu je do rozhodovacieho procesu zapojiť tisíce pasažierov verejných hromadných prostriedkov z ôsmich krajín EÚ, aby práve ich reálne potreby nastavili nové pravidlá trvalo udržateľnej mobility. „Čo robia jednotlivé členské štáty, aby oslabili závislosť Európy na dovoze ropy a v sektore dopravy zredukovali emisie o 60%? Prečo neznížime počet áut poháňaných tradičnými palivami o polovicu? Ako zladiť Európsku vysokorýchlostnú železničnú sieť, aby sme nemuseli redukovať počet spojov? Čo najviac trápi cestujúcich, zamestnancov, manažment staníc či poskytovateľov služieb,“ pýta sa Fáber.
Podľa neho sa treba zamerať aj na to, ako zlepšiť kvalitu cestovania a služieb s ním spojených z pohľadu zúčastnených profesionálov a ich klientov, ktoré zahraničné praktiky môžeme úspešne aplikovať aj u nás a akú úlohu v skvalitňovaní dopravy zohrávajú samotní občania. Projekt dáva priestor vyjadriť sa tisícom Európanov a diskutovať o rôznorodých problémoch, ktoré so sebou voľný pohyb osôb i tovarov v budúcnosti prinesie. „Dostupnosťou dopravy počnúc a ochranou životného prostredia končiac. Bez kompromisov vedúcich k oslabeniu alebo poškodeniu práv cestujúcich,“ vysvetľuje Fáber.
Zvýšená pozornosť bude v rámci projektu venovaná najmä verejnej hromadnej doprave v mestách, s cieľom zoznámiť národné a Európske inštitúcie s praktickými odporúčaniami cestujúcej verejnosti a na ich základe pripraviť konkrétne aktivity. EÚ nemôže podľa Fábera dosiahnuť svoje politické ciele, ak jednotlivé členské štáty v praxi neuplatňujú európske nariadenia. Podľa poslednej výročnej správy Komisie, ktorá monitoruje uplatňovanie právnych predpisov EÚ v jednotlivých krajinách, troma sektormi, v ktorých najviac mešká implementácia opatrení EÚ, sú práve doprava, vnútorný trh a služby a ochrana zdravia a spotrebiteľských práv.
„Podľa talianskej mimovládnej organizácie Cittadinanzattiva až 23 krajín napríklad neskoro implementovalo smernicu o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy. Oblasti dopravy, energie, potravín, elektronických služieb a financií sú pre spotrebiteľov stále najproblematickejšie,“ zdôraznil Fáber. Projekt Mobilita ako forma Európskeho občianstva okrem Slovenska začína aj v Bulharsku, Taliansku, Lotyšsku, Portugalsku, Rumunsku, Srbsku a Španielsku. Jeho koordinátorom je Active Citizenship Network, Európska vetva Cittadinanzattiva, a je realizovaný vďaka finančnej podpore programu Európa pre občanov.
 

Vyberte región